Søg støtte

Søg

Nyhed -

Nye undervisningsforløb sætter alkohol og nikotin på skoleskemaet

Forbruget af nikotin og alkohol er højt blandt unge. To nye undervisningsforløb fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden skal styrke skoleelevers kritiske sans og hjælpe dem til at stå imod gruppepres og markedsføring.


Hvis andre presser på, kan det være svært at være den eneste, der siger nej tak.

Mange 15-16-årige debuterer med alkohol og nikotinprodukter, inden de forlader udskolingen, og forbruget af især nikotin går den forkerte vej blandt de unge. I 2020 var det hver femte 15-16-årig, der røg eller brugte nikotinprodukter. Tre år senere var det næsten hver tredje. Samtidig drikker danske 15-16-årige sig langt oftere fulde end deres jævnaldrende i resten af Europa.

I sidste ende ønsker vi at give eleverne handlekompetencer til at stå imod gruppepres og skabe sunde fællesskaber

Anne Sofie Plum Christensen, specialkonsulent i ”Fuld af liv”

Derfor lancerer TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse nu to undervisningsforløb, som dansklærere i udskolingen kan benytte til at give eleverne viden om risici ved at bruge alkohol, røg og nikotin. Forløbene skal samtidig give de unge handlekompetencer til at modstå gruppepres og markedsføring, fortæller Anne Sofie Plum Christensen, specialkonsulent hos Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens "Fuld af liv"-indsats.

”Vi vil oplyse eleverne om konsekvenser og risici, men det er mindst lige så vigtigt at gøre eleverne opmærksomme på, hvordan sociale dynamikker og markedsføring kan påvirke deres valg i forhold til alkohol og nikotinprodukter. I sidste ende ønsker vi at give eleverne handlekompetencer til at stå imod gruppepres og skabe sunde fællesskaber, hvor alkohol eller nikotinbrug ikke er adgangsbilletten,” siger Anne Sofie Plum Christensen.

Podcast, film og noveller skal afspejle de unges hverdag

De nye undervisningsforløb, 'Om alkohol' og 'Om røg og nikotin', er udviklet til udskolingen i samarbejde med Læringsbureauet Forstå. Materialet er designet til danskfaget og kombinerer artikler, podcasts, film og en novelle, der kan opgives til eksamen.  Der er desuden fokus på vigtige danskfaglige aspekter som analyse, fortolkning, argumentation og skriftlig fremstilling.

”Materialet skal være attraktivt for lærerne, så vi har bedst mulig chance for, at det rent faktisk kommer ud at leve blandt eleverne. Og så har det været vigtigt for os, at indholdet er virkelighedsnært og i øjenhøjde med eleverne," siger Marie Bergmann, projektleder hos Kræftens Bekæmpelse under ‘Røgfri Fremtid’.

Har du spørgsmål?