Udfordringen – det kan være svært at læse
Et godt børne- og ungdomsliv indebærer, at børn og unge kan lege og have det sjovt. De skal opdage og lære en masse nyt, forstå sig selv og deres følelser og finde deres plads i verden. Det er også vigtigt, at de kan udtrykke sig selvstændigt og forstå andre menneskers følelser og oplevelser. Gode sociale relationer og fællesskaber er også en vigtig del af deres udvikling.
Der er mange måder, hvorpå børn og unge kan opnå dette. En af de mest afgørende måder er gennem læsning. Desværre oplever mange børn, at læsning ikke er for alle, ofte fordi de har svært ved det og mangler motivation.
Formålet på en sjov og engagerende måde at styrke læselysten og læsekulturen
Formålet med ’Alle ord tæller’-projektet er at udvikle og afprøve produkter, metoder, indsatser og redskaber for at skabe bedre forudsætninger for gode læseoplevelser og derigennem styrke læselysten og læsekulturen for danske børn i alderen 1-14 år.Tilgangen til læsning i 'Alle ord tæller' går gennem ’ord’, da ord er noget, de alle bruger og derudover er forudsætningen for at kunne læse, fortælle og kommunikere. Ved at fremhæve, at ’alle ord tæller’, kan vi udvikle børn og unges sproglige kompetencer på en inkluderende, sjov og engagerende måde og derigennem give dem bedre forudsætninger for at få eller øge deres læselyst. Dette indebærer at opmuntre børn til at udforske og fordybe sig i sproget på deres egne måder gennem leg, sjov, kreativitet, fællesskaber og interesser.
Hvem står bag projektet?
’Alle ord tæller’ projektet udføres af en række samarbejdspartnere. Disse partnere er DR B&U, Trygfonden og TrygFondens Børneforskningscenter (BFC), Center for Undervisningsmidler (CFU), Centralbibliotekerne, Syddansk Universitet (SDU), og Enact:Lab. Projektet vil bl.a. udkomme på DR’s 3 børnebrands Minisjang, Ramasjang og Ultra igennem tv-produktioner, events, spil, læringsmaterialer, m.m. samt via initiativer og indhold hos partnerne.Hvordan adskiller ’Alle ord tæller’ sig fra andre læseprojekter?
Projektet har den unikke tilgang, at børn og unges egne perspektiver og livserfaringer prioriteres. Det indebærer aktiv brugerinddragelse og samskabelse, hvor børn og unge er værdsatte samarbejdspartnere, der arbejder side om side med forskere, eksperter og praktikere - herunder pædagoger, lærere og bibliotekarer - for at skabe meningsfulde resultater.Eksempel på indhold
Der bliver løbende produceret produkter, metoder, indsatser og redskaber, som en del af projektet bl.a. på DR’s 3 børnebrands Minisjang, Ramasjang og Ultra igennem tv-produktioner, events, spil, læringsmaterialer, m.m. samt via initiativer og indhold hos partnerne.DR - Alle ord tæller | Dr.dk
Inspiration til sproglege og udviklende samtaler | Vi lærer sammen (au.dk)
Læs med HundeBanden derhjemme| Bibliotekernes Sprog og Læsespor (laesesporet.dk)