Søg støtte

Søg

Projekt hjertestarter


Donation

Forskningsprojekt

RCT af Klassekammerathjælp

Københavns professionshøjskole

Donationen går til at undersøge effekten af en systematiseret klassekammerathjælp for elevernes læring og trivsel i matematik på 5. årgang. De seneste undersøgelser af matematiske kompetencer viser et fagligt fald i niveauet blandt elever i 4. klasse. Det vækker bekymring blandt fagfolk, da hver femte unge, der ikke har bestået 9. klasses afgangsprøver i dansk eller matematik, står uden uddannelse eller beskæftigelse. Studier viser, at systematiseret klassekammerathjælp kan opmuntre fagligt usikre elever til at være vedholdende i deres opgaveløsning. Forskerne vil derfor undersøge effekten af systematiseret klassekammerathjælp for elevernes læring og trivsel i matematik. Eleverne samarbejder i makkerpar, hvor de skiftevis indtager rollen som den, der hjælper, og den, der bliver hjulpet. Eleverne trænes i at være interesserede i hinandens perspektiver og øver sig i at lytte og spørge frem for at give det rigtige svar til den, som skal hjælpes. Indsatsen inkluderer 10.560 elever fra 5. klasse på 120 skoler og skal bl.a. give viden om, i hvilket omfang systematiseret klassekammerathjælp øger elevernes læringsudbytte i matematik samt understøtter elevers sociofaglige trivsel og deltagelsesmuligheder i matematikundervisningen.

Tildelt støtte

5.476.488 kr.

2024

Modtager

Københavns professionshøjskole

Region

Landsdækkende

Delmål

Parat til uddannelse