Donation
Projekt
Sproggaven
Fredensborg Kommune
Dialogisk læsning er en anerkendt metode, der udvikler børns sproglige evner ved at inddrage børnene, når der bliver læst højt for dem. Forældrenes socioøkonomiske status har afgørende indflydelse på det enkelte barns mulighed for at udvikle sig alderssvarende, men dialogisk læsning har vist sig at være effektiv over for alle børn uanset socialøkonomisk baggrund. For at give børnene i Fredensborg Kommune de bedste forudsætninger for en god uddannelse indfører man med dette projekt dialogisk læsning for de to-seks-årige børn i institutionerne. Mange af institutionerne kender allerede metoden, men de ønsker at kvalificere og systematisere læsningen. Derfor samarbejder kommunen med Nationalt Videncenter for Læsning om at videreudvikle metoden og udvikle en pædagogisk værktøjskasse ”Sproggaven”, som er en bogkanon med 18 bøger fordelt på alderstrin. Til hver bog udvikles en metodisk læsefolder samt andet materiale, der kan understøtte brugen, fx instruktionsfilm og vejledningshæfter. Projektet løber over tre år og skal undersøge, hvordan metoden med dialoglæsning virker bedst. Projektet skal efterfølgende evalueres og forankres i Fredensborg Kommune samt udbredes til resten af landet.
Tildelt støtte
300.000 kr.
2015
Modtager
Fredensborg Kommune
Region
Hovedstaden