Donation
Forskningsprojekt
Styrket sprogvurdering
Aarhus Universitet
Børns tidlige sprog har stor betydning for deres trivsel og læring nu og her og helt op i voksenlivet. Men international forskning anslår, at op imod 24 pct. af alle børn kan have svage sprogkompetencer, og det kan påvirke deres udvikling og trivsel negativt. Sprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud er vigtige redskaber til at finde og styrke sproget hos børn med svage sprogkompetencer. Men der er stor forskel på kommunernes praksis både i forhold til, hvilke børn de sprogvurderer, og hvordan de følger op. Og der mangler generelt evidens for, om sprogvurdering kombineret med sprogstimulering reducerer andelen af børn med svage sprogkompetencer, og i givet fald hvilken tilgang der virker bedst. Med denne donation vil forskerne derfor undersøge, om sprogvurdering kombineret med sprogstimulering af børn med svagt sprog er mere effektivt, hvis kommuner og daginstitutioner sprogvurderer alle treårige, end hvis de følger lovens krav og kun sprogvurderer børn, som, de formoder, kan have behov for sprogstimulering. Forskerne vil også kortlægge, hvordan forskellige børnegruppers sprog udvikler sig, for at skabe viden om, hvilke børn der er i risiko for at få vedvarende svage sprogkompetencer, og hvordan vi kan finde og understøtte denne børnegruppe tidligst muligt. Endelig vil forskerne undersøge, hvor meget det løfter de sprogligt svageste børn sammenlignet med eksisterende praksis, hvis daginstitutioner arbejder med en målrettet version af den systematiske dagtilbudsindsats ”Vi lærer sammen”, der kan anvendes som opfølgning på den nationale sprogvurdering.
Tildelt støtte
2024
Modtager
Aarhus Universitet
Region
Landsdækkende
Delmål
Parat til uddannelse