Danmark bruger hvert år store ressourcer på at sikre børn og unge de bedste vilkår for et trygt og godt liv, men resultaterne står ikke altid mål med indsatsen.
Mange unge ender uden en kompetencegivende uddannelse og er derfor i større risiko end resten af befolkningen for kroniske, fysiske og mentale sundhedsproblemer, misbrug, selvmord, social isolation, ustabilt og dårligt familieliv, materiel fattigdom, kriminalitet og arbejdsløshed. Alle forhold, der bidrager til dårlig livskvalitet.
En tidlig indsats er den bedste og mest effektive måde at afhjælpe disse problemer, og det gælder derfor om at klarlægge, hvilke indsatser der virker og hvilke, der ikke virker. Derfor har TrygFonden etableret TrygFondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet.
Centret står for at drive forskningsprojekter, der undersøger og dokumenterer effekterne af en lang række forskellige indsatser, som har direkte fokus på at forbedre børn og unges trivsel. Det er indsatser, der bl.a. handler om støtte til socialt udsatte småbørnsfamilier, sprogstimulering i daginstitutioner og reduktion af frafald på erhvervsskolerne.
Fem centrale forskningsområder i 2025
- Matematiske færdigheder. Fra tidligt matematiksprog til systematisk brug af matematik i andre fag
- Familie-interventioner. Der er behov for at øge kvaliteten af læringsmiljøet i hjemmet, fx gennem højtlæsning, fælles læsning og samtaler om faglige emner
- Samspil mellem børn og lærere. I undervisningssituationen ved bl.a. at udvikle indsigter til mere målrettet grund- og efteruddannelse af lærere
- Politisk-økonomisk styring. Fokus på at forstå, hvordan offentlige ressourcer til og styring af børnepasning og skoler udvikler færdigheder særligt hos børn, der fx er i fare for skolefrafald
- Tværgående analyser. Kombinerer resultater fra projekter på tværs af de øvrige programmer med det formål at identificere faktorer for langsigtede effekt.