Donation
Forskningsprojekt
Ud og leg – ind og lær bedre?
Københavns Universitet
Sammenlignet med tidligere generationer er børn i dag generelt mindre tilbøjelige til at lege udendørs i naturen. Flere studier tyder imidlertid på, at ophold i naturmiljøer kan forbedre den mentale sundhed og skærpe opmærksomheden og koncentrationsevnen, også hos børn med ADHD. Dette projekt vil derfor gennem et lodtrækningsforsøg undersøge de mere langvarige effekter af en skoledag med og uden ophold i naturen for børn både med og uden ADHD. Op mod 80 skolebørn, hvoraf halvdelen har ADHD, deltager i forsøget, og effekten vil blive målt på børnenes kognitive funktion og trivsel. Ophold i naturmiljøer vil også blive sammenlignet med medicinsk behandling af ADHD. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Steno Sundhedsfremmeforskning, Steno Diabetes Center samt University of Otago i New Zealand.
Tildelt støtte
1.200.000 kr.
2015
Modtager
Københavns Universitet
Region
Landsdækkende