Søg støtte

Søg

Vi Lærer Sammen

Børns tidlige sprog har stor betydning for deres trivsel, læring, udvikling og dannelse. Med det pædagogiske værktøj Vi Lærer Sammen kan ansatte i vuggestuer og børnehaver opbygge og styrke børns sprog.

Næsten alle børn i Danmark tilbringer mange timer i dagtilbud hver dag, men undersøgelser viser, at kvaliteten af læringsmiljøet varierer meget, og at der samlet set er behov for et løft. En tidlig og systematisk indsats fra pædagoger i børnehaven kan medvirke til, at børn bliver bedre til bl.a. sprog og matematik.

Vi Lærer Sammen er et pædagogisk værktøj udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet i samarbejde med pædagogiske medarbejdere fra danske kommuner. Ambitionen er at fremme, at forskningsbaseret viden bliver anvendt i praksis.

Vi Lærer Sammen består bl.a. af nøje udviklede sproglege og veldokumenterede strategier. I lodtrækningsforsøg med over 20.000 børn i danske dagtilbud i 30 kommuner har Vi Lærer Sammen vist sig at have store og positive effekter på 0-6-årige børns sprog og udvikling, og forskningen viser, at indsatsen løfter alle børn uanset børnenes alder, køn, etnicitet og familiebaggrund.

Vi Lærer Sammen

Et veludviklet sprog er afgørende for, hvordan børn trives, klarer sig i skolen og senere i livet. Dagtilbud af høj kvalitet, der arbejder systematisk med børns læring, har afgørende betydning for helt små børns udvikling. Det er her Vi Lærer Sammen kommer ind i billedet.

I 2025 har partnerskabet især fokus på at:

  • Etablere samarbejde med flere kommuner og øge kommunikationsindsatsen til at understøtte dette
  • Fortsætte implementeringen af Vi Lærer Sammen i de deltagende kommuner og videreudvikle understøttelsen af kommunerne
  • Videreudvikle Vi Lærer Sammen med materialekasser i samarbejde med DR (Alle ord tæller) og samarbejde med lokale biblioteker.

Har du spørgsmål?

Ditte Ehrenreich

Projektchef