Om donationen
Donationen går til en indsats, der skal fremme sociale kompetencer og trivsel blandt børn i specialundervisningstilbud gennem bevægelsesfællesskaber i skolen. Elever i specialundervisningstilbud er ofte afskåret fra sociale fællesskaber med jævnaldrende i grundskolen på grund af adfærdsmæssige, sociale, emotionelle eller kognitive vanskeligheder. Derfor oplever elever med mentale diagnoser ofte ensomhed, som kan føre til skole-mistrivsel og social isolation. Bevægelsesfælleskaber har vist gode resultater til at understøtte sociale fællesskaber, men i praksis er der udfordringer med at få det indarbejdet i undervisningen. Derfor vil Dansk Skoleidræt udvikle, afprøve og udbrede et indsatsprogram målrettet det pædagogiske personale og elever på specialundervisningstilbud. Ambitionen er at give det pædagogiske personale et kompetenceløft samt udvikle en aktivitetsdatabase og undervisningsmaterialer, som fremmer bevægelse. Projektet, som løber over to år, gennemføres i samarbejde med Videnscenter om Handicap og en række specialskoler. Indsatsen skal nå ud til lærere og pædagoger samt de cirka 30.000 elever, som går i et specialundervisningstilbud. Målet er at forbedre elevernes trivsel og forebygge blandt andet social eksklusion, dårlig indlæring og lav overgang til ungdomsuddannelser samt inaktivitet og deraf negative helbredskonsekvenser.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Projekt
- Modtager
- Dansk Skoleidræt
- Støttet beløb
- 1.700.000 kr., år 2022
- Delmål
- Alle med fra start
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn og unge, Voksne
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
72 % af personalet oplever, at projektet har skabt varige tiltag, mens 25 % finder det udfordrende at fastholde indsatsen. Dog er 88 % af deltagende teams motiverede for at arbejde med aktiviteterne. Lokal tilpasning fremhæves af personalet som en vigtig faktor for succes. Projektet er formidlet til specialskoler, folkeskoler og andre interessenter nationalt. Kompetenceløftet er forankret i DSI’s kursusafdeling med et forløb på tre workshops over en længere periode, end i projektet.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
70 % af personalet har øget deres kompetencer i at bruge bevægelse i skoledagen. Skolerne anvender bevægelse til at fremme trygge fællesskaber, og flere elever deltager i aktive, positive fællesskaber gennem sjove og motiverende aktiviteter. Nogle elever deltog ikke. Mange SUVT arbejder målrettet med aktive fællesskaber, hvilket styrker elevers trivsel. De langsigtede mål om livsduelighed og deltagelse i bredere fællesskaber vurderes opnåelige på sigt.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Der var uoverensstemmelse mellem tidsplanen i projektet om 3 workshops på skolerne inden for meget kort tid med skolens samlede personalegruppe og virkeligheden på skolerne, hvor det ikke kunne lade sig gøre. Derfor fik de kun 2 workshops á 3 timer. Man kunne med fordel have spredt de tre workshops ud over et helt skoleår og set på implementeringen undervejs og efter. Dette var også et ønske blandt personalet for at styrke implementeringen og forankringen af indsatsen.
Delmål
Alle med fra start
Alle børn og unge har brug for en hverdag med skolegang og fritidsliv i fællesskaber med jævnaldrende. Vi vil bidrage til at børn og unge, der vokser op i udfordrede familier, eller selv er udfordrede af psykiske og sociale vanskeligheder, kan leve et liv, der ligner det liv, alle andre børn og unge har.