Om donationen
Midlerne går til at udvikle og afprøve en model til at udbrede indsatsen Brobyggerugen i samarbejde med kommuner med særlige sociale udfordringer. I flere kommuner er der boligområder, som er på den såkaldte parallelsamfundsliste. Områderne er kendetegnet ved en lavere arbejdsmarkedstilknytning, uddannelsesgrad og indkomst end andre boligområder samt en øget andel af beboere, som er dømt for overtrædelser af straffeloven. Der er typisk mange fordomme om disse områder og deres beboere, og fordommene går begge veje. Med indsatsen vil Brobyggerne bygge bro mellem de udsatte områder og det omkringliggende samfund. Brobyggerugen er et undervisningskoncept, hvor de deltagende skoler i en uge arbejder med at fremme dialog og nedbryde fordomme gennem en række øvelser, debatter og et dialogspil. Emnerne er blandt andet seksualitet, religion, maskulinitet og demokrati. Ugen kulminerer med en fællesdag, hvor skolerne mødes på tværs til fællesskabende aktiviteter. Det forventes, at fem kommuner og i alt 3.250 elever på 5.-9. klassetrin vil deltage i indsatsen.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Projekt
- Modtager
- Brobyggerne - Center for Dialogkaffe
- Støttet beløb
- 375.000 kr., år 2023
- Delmål
- Klar til livet
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn og unge, Voksne
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
I forbindelse med forankring af projektet er vi i skrivende stund i dialog med flere skoleborgmestre på den københavnske vestegn som har dialog med flere af skolerne i de respektive kommuner. Derudover er der en god kontakt i Kolding.
Yderligere sender KL´s chef for Børn og Skole, Peter Pannula Toft en nyhed om muligheden for samarbejde med Brobyggerne i næste nyhedsbrev til direktører og chefer på børn/ungeområdet d. 4. februar 2025. Det regner vi med kan bidrage til nye samarbejder
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Mål 1: Brobyggerne har haft samarbejde med Ole Rømer Skolen i Høje Taastrup og med Aalykkeskolen i Kolding. Begge skoler ligger i udsatte boligområder. Mål 2: 89 lærere og pædagogisk personale er opkvalificeret, udført med finansiering fra William Demant Fonden. Se vedhæftet. Mål 3: Brobyggerdag/uge har været afholdt på 4 skoler. Langsigtet mål: Der er etableret samarbejde med KL´s chef for Børn og Skole som kommunikerer projektet ud til kommuner/skoler.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Vi kunne have insisteret på at kommunerne skulle have identificeret mindst tre skoler i kommunen som skulle være med i projektet fra start, inden et egentlig samarbejde kunne starte. På den måde kunne projektet have haft større held med fællesdage på tværs af skoler i udsatte områder.
Delmål
Klar til livet
Et godt fysisk og mentalt helbred er en grundlæggende forudsætning for børn og unges trivsel og muligheder for at udfolde deres potentiale. Vi vil arbejde for børn og unges mentale trivsel og gode relationer i de tidlige år, at børn og unge ikke bruger tobak, at de drikker mindre alkohol, bevæger sig og sover tilstrækkeligt og er med i fællesskaber.
Mere om vores fokusområde Klar til livet