Om donationen
Denne donation skal bruges til et projekt, der har til formål at hjælpe unge i udskolingen og på ungdomsuddannelser til at håndtere problematiske fænomener på internettet som fx rygtespredning, digital mobning og en ekstrem debattone. Unge, lærere på ungdomsuddannelser samt den pågældende kommune skal arbejde tæt sammen om projektet og bl.a. udvikle undervisningsmateriale og et spil, der kan bruges til rådgivningen om håndtering af problemer på internettet. Det er også tiltænkt, at forældrene skal inddrages i projektet. Derudover skal der uddannes unge ambassadører, der skal være centrale i spredningen af projektet.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Forskningsprojekt
- Modtager
- Københavns Universitet
- Støttet beløb
- 6.130.603 kr., år 2017
- Delmål
- Alle med fra start
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn, Unge
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Indsatsen har været en succes både i indhold og udbredelse, ligesom det stadig efterspørges af fagprofessionelle, men en decideret forankring er ikke lykkedes eftersom projektet ikke fortsætter som oprindeligt planlagt.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
I overensstemmelse med metodisk og teoretisk tilgang er målet flot indfriet gnm. 4 indsatser, herunder er:
-LIKE inkl. lærerress. blevet udv., afprøv. og eval. af 20 lærere og 450 elever på 8 skoler og gymn. + forskere og fagkonsul.
-18.000 eks. af LIKE distribueret til udd.inst.
-Digitaluddannelse.org udv.+ lanceret
-12 ambassadører uddannet; 3.000 efterskoleelever deltaget
-Materialer til brug på forældremøder og i -samarb., bl.a. emojispil og diskussionsoplæg, udviklet, afprøvet, udbredt
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Man kunne med fordel have lagt mere tyngde i at forberede og opkvalificere lærere til at anvende materialet. Selv med forløbsplaner, modulopbygninger, øvelses- og eksempelpakker ville det have været fordelagtigt at tage de fagprofessionelle igennem et undervisningsforløg eller akademi, der ville kunne klæde dem yderligere på både fagligt og didaktisk til at undervise i materialet, ligesom det var hensigten med fortsættelsen af projektet.
Delmål
Alle med fra start
Alle børn og unge har brug for en hverdag med skolegang og fritidsliv i fællesskaber med jævnaldrende. Vi vil bidrage til at børn og unge, der vokser op i udfordrede familier, eller selv er udfordrede af psykiske og sociale vanskeligheder, kan leve et liv, der ligner det liv, alle andre børn og unge har.