Om donationen
Dette projekt omhandler indkøb af en drone til Nyborg Brandmandsforening. Dronen skal bruges til at lokalisere brandlommer og giftige udslip og vil effektivisere eftersøgninger af personer på land og i vand. Anvendelsen af dronen vil give en hurtigere responstid og vil øge sikkerheden for brandmændene under indsatser.- Region
- Syddanmark
- Type
- Projekt
- Modtager
- Nyborg brandmandsforening
- Støttet beløb
- 186.923 kr., år 2014
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Ældre
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Foreningen har været nødsaget til at skulle skifte bestyrelse under emplamenteringen af projektet. Men rigtigt mange personer har frivilligt sagt ja og deltaget i udvikling af projektet. Det skal ikke være hemmeligt at det har været en stor opgave, men der er generelt tilfredshed over projektets nuværende resultat.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Først vil jeg starte med at nævne at det er Jesper Rossen som udfylder denne evaluering, da det er fra min mail som der er ansøgt, men at projektet er gennemført med kræfter fra Nicolai B. Clausen som operationsansvarlig, Jesper Rossen som Uddannelsesansvarlig, og Bjarne Pedersen som Drifts- og Økonomiansvarlig. Projektet har været operativt støttet af Nyborg Kommune gennem Beredskabskommisionen ved hjælp af Hams Erik Nyfjord (Beredskabschef Nyborg, nu Operativ Chef og Viceberedskabschef Beredskab Fyn) og Kim Skovlund som Udrykningsleder ved Falck Danmark. (Falck driver det operative beredskab i Nyborg)
Efter ansøgningen er der sket det, at KL ogegeringen har aftalt at der på landsplan skal effektiviseres i de kommunale beredskaber, herunder skal der i hovedetræk spares 175 millioner, samt antallet af "beredskaber" skal reducere til 20 frem for 89. På nuværende tidspunkt betyder det, at Nyborg er lagt sammen med 8 andre kommuners beredskaber (hele Fyn minus Middelfart) som til sammen danner Beredskab Fyn.
Dronen var et svært projekt at starte op, grundlæggende grundet 3 årsager.
- trafik- og byggestyrelsen som har lovhjelmen på området, har ikke helt fulgt revolutionen inden for Droneområdet, hvorfor godkendelse mv. Har været langtrukken.
- der er i DK ikke firmaer som er gode til levering af andet ind "standard" droner, hvilket har betydet, hårdt arbejde for at udvikle projektet.
- det har efter endeligt godkendelse ikke været badesæson, men dronerne har været indsat i brandstationer.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Vi mangler at kunne lave et "tjek" ud for direkte livsreddende indsats. Men lur mig om ikke dette vil ske, inden for en overkommelig tid.