Om donationen
Med en donation fra TrygFonden kan Obstetrisk Klinik ved Rigshospitalet nu gennemføre et forskningsprojekt, der skal udvikle og validere et standardiseret, nationalt undervisningsprogram i fosterovervågning. Projektet gennemføres i regi af det nationale kompetenceudviklingsprogram ”Sikre Fødsler”, som skal forbedre kvaliteten og patientsikkerheden på landets fødeafdelinger. I dag fødes der hvert år mellem 500 og 600 børn med iltmangel – nogle få dør, mens andre skades for livet i varierende grad. En gennemgang af tidligere journaler viser, at fejltolkning og forsinket handling i forbindelse med fosterovervågning er det største problem. Målet med undervisningsprogrammet er dels at undersøge, om læger og jordemødre bliver bedre til at tolke og handle i forbindelse med fosterovervågning, dels om initiativet medfører et fald i antallet af børn, der fødes med iltmangel. TrygFonden har støttet projektet med 1.853.500 kr.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Forskningsprojekt
- Modtager
- Rigshospitalet
- Støttet beløb
- 1.853.500 kr., år 2014
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn, Kvinder
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
CTG undervisningsprogrammet (e-learning, tilstedeværelses undervisning og test) anvendes fortsat som undervisningmateriale på de danske fødeafdelinger. Undervisningen forløber fortsat på tværs af faggrupper og hospitaler, så det fælles sprog bevares.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Vi udviklede et valideret undervisningsprogram inkl. en test i fosterovervågning som blev implementeret nationalt med deltagelse af over 2000 læger og jordemødre. Undervisningsprogrammet anvendes fortsat på de danske fødeafdelinger.
Undervisningen blev positivt evalueret og 75 % af deltagerne følte sig mere fortrolige med fosterovervågnings-tolkning efter undervisningen. Ved et før og efter studie fandt vi at undervisningen øgede fosterovervågningsfærdighederne hos både erfarne læger og jordemødre samt novicer.
Vi fandt ikke at undervisningen førte til en fald i antallet af børn født med iltmangel, hvilket var det overordnede mål. Vi ved fortsat ikke om der er færre tilfælde med cerebral parese, da det tidsmæssigt er for tidligt at undersøge dette.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Vi kunne have eksploreret endnu mere i hvorfor, hvornår og hvordan fejlene sker. Altså en grundigere needs analyse mhp at afdække problemet med hypoxisk hjerneskade blandt nyfødte yderligere og derved måske have udviklet en bredere og mere effektfuld intervention. Andre studier har inddraget team- og kommunikationstræning i undervisningen med god effekt.
Vi kunne have haft mere fokus på procesmål, hvad fungerede godt hvad fungerede mindre godt, faciliterende og hæmmende faktorer for implementering, og ikke kun effektmål (patientoutcome). Et kvalitativt studie kunne have afdækket dette.