Om donationen
Foodbank Kolding uddeler hver uge madpakker á 8-15 kilo til 30-40 familier med manglende økonomiske ressourcer. Maden er overskudsmad doneret fra lokale aktører, så samtidig med at hjælpe familierne begrænser indsatsen madspild. Ambitionen er, at familierne også skal hjælpes ind i sociale fællesskaber. Denne donation går derfor til aktiviteter, som skal inkludere familierne i Blå Kors’ sociale aktiviteter, bl.a. ved at tilknytte de voksne som frivillige i fødevarebanken og ved at træne de frivillige i fødevaresikkerhed samt styrke kredsen af butikker, der donerer mad. Der vil også være bl.a. fællesspisninger i Cafe Netværket og en madpakkeklub for børnene i de økonomisk trængte familier.- Region
- Syddanmark
- Type
- Projekt
- Modtager
- Blå Kors Danmark
- Støttet beløb
- 517.400 kr., år 2022
- Delmål
- Fællesskaber for alle
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn og unge, Voksne, Ældre
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Det er i udbredt grad lykkedes os at skabe et bæredygtigt setup, hvor driften af Cafe Nærværket dækker foodbankens aktiviteter. Vi har mange frivillige medarbejdere og ledere, der i høj grad kører projektet videre. Vi kæmper stadig med at få en større indtægt i vores genbrugsbutik, så der kan financieres den vej.
Vi har i mellemtiden også søgt og fået midler fra det offentlige og fra fonde med støtte til drift og udvikling af foodbanken.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Vi har uddelt mad til 180 familier (gns. 50-70 om ugen).
70 % har også deltaget i andre af vores aktiviteter.
Vi har 40 frivillige i foodbanken. Heraf er 15 modtagere af mad.
Opskriftsfællesskabet har vi kun involveret ca. 15 familier.
15 børn har deltaget i madpakkeklubben.
Ca. 60% siger, at mad og fællesskab bidrager til deres økonomi og trivsel.
Ca. 45 % oplever at de får venner, hjælp til afklaring og motivation.
Ca. 70 % af de frivillige føler sig kvalificeret og at det er menighedsfyldt.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Opskriftsfællesskabet har givet os gode snakke om opskrifter med en 10-15 modtagere, men vi vurderer, at hvis vi havde sat nogle klarere mål og fx havde valgt at skulle producere og udgive et produkt, fx en kogebog, ville vi have haft større motivation.
Vi oplevede, at vi ikke formåede at skabe så god en connection med deltagerne gennem kokke-aktiviteten. Vi afsøger nye muligheder for involvering af kokke evt. i forbindelse med opskriftsfællesskab, hvor vi sammen laver en kogebog.
Delmål
Fællesskaber for alle
Gode sociale relationer, oplevelsen af at høre til og dét at kunne være noget for andre er vigtigt for at føle sig tilfreds med livet. Vi vil bidrage til, at alle voksne har mulighed for at tage del i fællesskaber og få hjælp og støtte, hvis de er på vej ud af dem.
Mere om vores fokusområde Fællesskaber for alle