Om donationen
For at støtte pårørende til voldsramte kvinder har Foreningen Medusa oprettet et tilbud i Holbæk og Odsherred Kommune. Voldsramte og pårørendes reaktionsmønstre ligner ofte hinanden, og derfor kan pårørende have et lige så stor behov for støtte og rådgivning som ofrene. Det nye tilbud er anonymt og gratis og indeholder bl.a. samtalegrupper og involvering af frivillige.- Region
- Sjælland
- Type
- Projekt
- Modtager
- Foreningen Medusa
- Støttet beløb
- 1.207.250 kr., år 2018
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Unge, Kvinder, Mænd
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Projektet om pårørenderådgivning er nu en central del af Medusas tilbud og understøtter målet om at hjælpe kvinder ud af vold. Individuel, anonym rådgivning er fuldt implementeret, og der er sikret kompetenceudvikling, uddannelse og supervision af rådgivere. Medusa fokuserer på rådgivning ved arrangementer og udvider kendskabet til offentligheden. Samarbejdspartnere er inddraget, og rådgivere informerer kvinder om rådgivningsmuligheder. Medusa vurderer forankringen som yderst vellykket.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Målet om vidensdeling er opnået både blandt pårørende, der har modtaget ambulant rådgivning, og gennem oplysningsarbejde ved arrangementer. De pårørende har i projektets effektmåling (se nedenfor) oplyst, at de har fået større viden om voldens konsekvenser. Dette har øget evnen til at støtte kvinden med empati og respekt samt lære egenomsorg. Oplysningskvotienten på 90 % er således opnået, og rådgivning til de pårørende er nu en fast og uundværlig del af Medusas tilbud, som fortsat udvikles.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Samtalegrupper udgik af projektet, da de pårørende ikke ønskede at deltage. Det vurderes, at grupper i et lille lokalsamfund (hvor mange kender hinanden) opleves som grænseoverskridende. I stedet var der behov for et højere vidensniveau om voldsfaglighed i uddannelsen, som er imødekommet. Det har også vist sig mere optimalt at gennemføre færre hold, som tilpasses efter behov, i stedet for 3 årlige med 6 deltagere. Markedsføring ved arrangementer har også været mere succesfuld end først antaget