Om donationen
Denne donation går til at kortlægge, hvordan forældres diagnose af hjertesygdom påvirker deres børns skolegang. Der er omkring 99.000 danskere mellem 35 og 54 år med hjertesygdom, og mange af dem har børn i skolealderen. For et barn kan alvorlig sygdom hos forældre eller det at miste en forælder have alvorlige konsekvenser for hverdagen, herunder skolegangen. På trods af dette eksisterer der i dag ingen viden om, hvordan et barn af en hjertesyg forælder påvirkes under sin skolegang. Forskerne vil derfor gennemføre et studie for at undersøge de potentielle konsekvenser hos børn op til 19 år, bl.a. ved at se på karaktergennemsnit, skolefravær og gennemførelse af skolen. Det skal sammenholdes med data omkring forældrenes hjertesygdom samt med data om børn, hvis forældre ikke har hjertesygdom. Projektet skal bidrage med viden om, hvorvidt der er behov for en særlig indsats til børn af hjertesyge forældre, så de bliver mindst muligt præget af deres forældres hjertesygdom i opvæksten og senere i voksenlivet.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Forskningsprojekt
- Modtager
- Rigshospitalet
- Støttet beløb
- 506.948 kr., år 2021
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Resultaterne er i ikke publiceret endnu, men når de er har vi planlagt at komme ud med det i medier og formidle budskabet på hjerteafdelingerne. Vi er godt i gang med at lave tiltag på hjerteafdelingerne indenfor denne pårørende gruppe, og derfor er det oplagt at få disse realister med i informationsmateriale og vidensdeling til forældrene.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Vi har undersøgt det vi ønskede at undersøge i dette projekt og gennemført det. Artiklen er i peer-review.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Vi anvendte registerdata, hvilket gjorde udfaldet meget præcist. Man kunne også have anvendt spørgeskema, men der er ofte fejl ifm. besvarelse, så vi mener at metoden var den rigtige.