Om donationen
Ny forskning tyder på, at børn med ADHD har sproglige vanskeligheder i både sociale og uddannelsesmæssige situationer. Denne donation går til et projekt, hvor forskere undersøger, i hvilket omfang de sproglige problemer er relaterede til ADHD, og hvordan de i givet fald kan afhjælpes. I undersøgelsen deltager 100 7-11-årige børn med ADHD samt 100 børn uden ADHD.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Forskningsprojekt
- Modtager
- Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
- Støttet beløb
- 66.145 kr., år 2020
- Delmål
- Klar til livet
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Jeg mener ikke dette spørgsmål er relevant for mit projekt, da det er grundforskning.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Som vi havde sat os for, har vi fået undersøgt sammenhængen mellem ADHD og sprog, hvad der bidrager til disse vanskeligheder samt den kliniske relevans af disse vanskeligheder. Grundet den relativt lille sample størrelse, er der behov for mere forskning på området, men studiet indikerer at der er sproglige vanskeligheder forbundet med ADHD, at disse ikke kan forklares af problemer indenfor eksekutive funktioner og at sprog synes vigtigt for både social og akademisk funktion hos børn med ADHD.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Jeg mener ikke dette spørgsmål er relevant for mit projekt, da det er grundforskning.
Delmål
Klar til livet
Et godt fysisk og mentalt helbred er en grundlæggende forudsætning for børn og unges trivsel og muligheder for at udfolde deres potentiale. Vi vil arbejde for børn og unges mentale trivsel og gode relationer i de tidlige år, at børn og unge ikke bruger tobak, at de drikker mindre alkohol, bevæger sig og sover tilstrækkeligt og er med i fællesskaber.
Mere om vores fokusområde Klar til livet