Om donationen
Donationen går til en indsats, der skal styrke unges interesse for og forståelse af statistik, så statistik får en endnu stærkere plads tidligt i unges uddannelsesforløb. Strømmen af nyheder, analyser og udsagn fra en lang række forskellige aktører er stigende. En grundlæggende forståelse for de basale principper inden for statistik gør den enkelte bedre i stand til at sortere i vidensstrømmene og forholde sig kritisk til dem. Danmarks Statistik vil derfor designe, udvikle og opsætte en digital platform med et statistisk indhold, der kan bruges i undervisningen i udskolingen. Fokus vil være på valg, fortolkning, diskussion og præsentation af statistikker med udgangspunkt i emner, der interesserer de unge. Formålet er at give unge kompetencerne til at finde, bruge, forstå og formidle data og styrke de unge i at forholde sig kritisk til statistik og genkende misinformation, bl.a. med henblik på at øge deres demokratiske dannelse og samfundsengagement.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Projekt
- Modtager
- Danmarks Statistik
- Støttet beløb
- 3.760.867 kr., år 2021
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Unge
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Siden lanceringen har vi grebet alle muligheder for at udbrede kendskabet til materialet blandt lærere, skoleledere, ministeriet og kommende samfundsfagslærere. Ud over præsentationen på Danmarks Statistiks hjemmeside er materialet tilgængeligt på de 4 store undervisningsplatforme. Vi har dog lært, at forankring kræver en vedvarende indsats rettet mod forskellige målgrupper. Vedhæftede evaluering beskriver vores indsatser for at øge kendskab og brug såvel som opgørelser af brugen af materialet.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Det har været meget vanskeligt at få tilbagemeldinger fra lærere og elever efter brug af materialet. I vores dialog med lærere vurderer de, at eleverne får redskaber, der styrker deres indsigt i og kritiske tilgang til tal og statistikker. Emnerne og den visuelle formidling er engagerende for elever, så indholdet opleves som relevant, selv om mange på forhånd ser statistik som svært og kedeligt. Se link i evaluering til fagbladet Folkeskolen: Sådan gør man, hvis statistik skal være interessant.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Det var Danmarks Statistiks første undervisningsprojekt, og projektet har lært os meget. Vi har fulgt anbefalinger fra vores pædagogiske samarbejdspartnere ang. form, men har erfaret, at lærere foretrækker kortere og mere fagligt afgrænsede forløb. Vi supplerede derfor undervejs med ’vikarpakker’ til 1-2 lektioner. Som det fremgår det efterfølgende, har vi også lært, at udbredelse til lærerne kræver en uventet stor kontinuerlig indsats, så vi har stadig løbende aktiviteter med det formål.