Om donationen
Dette projekt har til formål at skabe et tiltag, hvor børn og teenagere ikke kan undgå at opleve en bevægelses-, trivsels- og læringskultur, og hvor hele lokalsamfundet udgør en aktiv medspiller på tværs af foreninger, skole, institutioner og erhvervsliv i Vesthimmerlands Kommune. Resultatet af projektet vil være en modelbeskrivelse af, hvordan et mindre lokalsamfund, som helhed, kan løfte en fælles opgave i forhold til børn og unges opvækst og trivsel. Målet er således at optimere glæden og lysten til udvikling og læring og minimere inaktivitet blandt unge ved at engagere dem i lokale foreninger. Projektet støttes organisatorisk og økonomisk af det lokale erhvervsliv, Vesthimmerlands Kommune, DGI Nordjylland, foreningslivet og Dronning Ingridhallerne i Farsø.- Region
- Nordjylland
- Type
- Projekt
- Modtager
- DGI Nordjylland
- Støttet beløb
- 630.000 kr., år 2014
- Delmål
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn, Unge
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Der er i dette efterår været opbakning fra foreninger og skolen til at fortsætte. Derudover er der etableret et samarbejdsorgan - ny forening, hvor målet er at arbejde videre med sundhed, trivsel og læring.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
Der er udarbejdet en lang række af flexible motionstilbud fra børnehaver til familier, med hovedvægten i skolen. Der er uddannet 150 unge ledere som et kæmpe aktiv for forankringen af projektet i de lokale foreninger. Projektet har desværre ikke rykket afgørende på medlemstallene, men måske har det været med til at fastholde et flot niveau i Farsø
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Ad 1. Projektet forankres i et nyt foreningssamarbejde, hvor der er stiftet en forening "sundhed, trivsel og læring". Derudover har kommunen tilknyttet en foreningskonsulent.
Ad. 2: I samarbejdet har fået certificeret børnehaverne til DGI børnehaver med fokus på idræt, leg og bevægelse.
Ad. 3: En god foreningsstart er afviklet som træningsforløb i skolens idrætstimer, hvor foreningerne har været inde i 3-5 uger og lavet deres idrætsaktivitet. Her har erfaringen med et forløb over tid været centralt. Der har også været tilbud om "åben hal" for 0.-6. klasse for at stifte bekendtskab med foreningsaktiviteter.
Ad. 4: Der er udarbejdet en trivselsundersøgelse, der er drøftet med foreningerne og skolen. Men har nok ikke nået helt ud, som den kunne have gjort.
Ad. 5: Dette har været et af de mest central omdrejningspunkter. 150 unge er uddannet til at undervise i idræt, afvikle events og er i dag ressource personer i et samfund, hvor der ikke er ungdomsuddannelser.