Om donationen
Med donationen vil Amagerplanen øge valgdeltagelsen blandt deres 19 boligafdelinger med i alt 4.135 lejemål og cirka 9.000 beboere. Ved seneste folketingsvalg havde det en positiv effekt på beboernes viden om valget og motivation til at stemme, at en række valg-ambassadører gik rundt i nogle af boligafdelingerne og bankede på dørene for at opfordre folk til at stemme. Det resulterede i en stigning i valgdeltagelsen. Med donationen kan indsatsen gentages op til EU-valget og nå ud til alle boligafdelinger. Der skal uddannes og ansættes valg-ambassadører, som skal informere og motivere deres naboer til at stemme til valget, og boligafdelingernes foodtruck skal være et mobilt informationspunkt, hvor der tilbydes gratis mad og drikke, og hvor beboerne kan se videoer og materiale om EU’s betydning for Danmark og for lokalområdet. Ambitionen er at nå ud til alle beboere og få endnu flere til at stemme.- Region
- Landsdækkende
- Type
- Projekt
- Modtager
- Amagerplanen
- Støttet beløb
- 82.500 kr., år 2024
- Delmål
- Styrk civilsamfund, debat og demokrati
Donationsmodatagerens egen vurdering af effekten af donationen
Målgruppen
Børn og unge, Voksne, Ældre
Forankring
I hvor høj grad er I lykkedes med at forankre projektet?
Vi har startet et samarbejde med Københavns Kommune om kommunalvalget 2025, med samme mål om at øge den demokratiske deltagelse og stemmeafgivelse blandt underrepræsenterede grupper. Erfaringer fra vores projekt indgår i dette arbejde. Metoder i projektet kan gentages, men for at være økonomisk bæredygtigt, skal vi forsøge at rekruttere frivillige som valgambassadører.
Hele formiddagen på valgdagen, var der løbende indslag om projektet på P4 Kbh.
Mål
I hvor høj grad blev målet med jeres projekt indfriet?
De rekrutterede valgambassadører bosiddende i forskellige boligafdelinger og alle med socialt frikort, havde både en personlig, demokratisk udvikling og fik påvirket de naboer, de kom i samtale med i demokratisk retning, med deling af viden og motivation til at stemme, udført i øjenhøjde.
Af de 12 valgambassadører, var der kun én der havde stemt før til et valg, og det var fordi han var med i et forløb, hvor valgdeltagelse indgik. Til EU valget stemte 10 af 11 stemmeberettigede.
Aktiviteter
I hvor høj grad var de valgte aktiviteter de rigtige til at nå jeres mål?
Vi har gjort en kæmpe individuel forskel for de 12 valgambassadører, vi ansatte. Halvdelen er nu kommet i ordinært og lønnet deltidsarbejde.
At rekruttere og støtte dem var dog meget ressourcekrævende. Det blev da også kun 12 og ikke 30 valgambassadører. Omvendt var de gode til at møde naboer i øjenhøjde. Rekruttering blandt studerende på de nærliggende kollegier er værd at prøve næste gang. Idéen med at "lokke" naboer til en samtale om EU med plakaten 'prøv en quiz - få en præmie" var genial
Delmål
Styrk civilsamfund, debat og demokrati
Et civilsamfund, en debat og et demokrati, som befolkningen har lyst til at deltage i, skaber tryghed og tillid. Vi vil opbygge viden om civilsamfund og frivillighed, gøre den offentlige debat bred og baseret på viden og styrke det demokratiske engagement blandt dem, der er underrepræsenterede.