Træd til og hjælp andre
"Gå ikke alene hjem langs vandet, og lad aldrig dine kammerater finde hjem selv – især ikke hvis de er berusede. Skulle ulykken ske, kan det være altafgørende, at der er en, der kan træde til og tilkalde hjælp. Og ser du en, der er på egen hånd i nærheden af vand, og som virker til at være lidt ude af balance, så lad ikke vedkommende klare sig selv. Træd til, og sørg for, at personen kommer væk fra vandet og sikkert hjem. Det kan i sidste ende betyde, at du redder et liv," siger René Højer, projektchef i TrygFonden og med i den ekspertgruppe, som siden efteråret 2022 har indsamlet og tilvejebragt viden om, hvordan vi kan forebygge utilsigtede fald i havne, havnebassiner og bykanaler, der kan føre til drukning – og hvordan vi kan gøre det lettere at komme op igen for dem, der alligevel falder i vandet.René Højer, projektchef i TrygFondenSer du en, der er på egen hånd i nærheden af vand, og som virker til at være lidt ude af balance, så lad ikke vedkommende klare sig selv.
Adfærd, indretning og sikkerhedsudstyr
For nylig præsenterede René Højer på vegne af ekspertgruppen resultaterne af arbejdet og overdrog de nye anbefalinger til transportministeren. Gruppen har bl.a. identificeret tre risikofaktorer, hvor de nye guidelines kan have en forebyggende virkning på antallet af drukneulykker i havnemiljøer: Adfærd, indretning og sikkerhedsudstyr.
"Vi har bl.a. gennem 180 timers observationer kigget på adfærd og indretning af havnen i de rekreative byrum i Aalborg, Aarhus og Københavns Havn. Her viser observationerne, at der sent på aftenen og ud på natten er flest mænd ved havneområderne, og at de oftere end kvinderne færdes alene og i beruset tilstand. Observationerne viser også, at det særligt er unge mellem 16 og 35 år, som færdes alene på havnene. Derudover tisser mange mænd ud over havne- eller kanalkanten i beruset tilstand. I kombination med manglen på belysning og tilgængeligheden af redningsudstyr udgør dette en stor risiko," fortæller René Højer og fortsætter:"Risikoen ved et fald i havnebassinet er større i de kolde og mørke måneder. Både på grund af den måde det kolde vand kan påvirke vores krop, og fordi man oftere er alene på havnen, hvilket på grund af mørket kan gøre det svært at finde en vej ud af det kolde vand – ligesom det kan være svært at finde en person, der er faldet i vandet."
Pas på dig selv – og andre – på turen hjem fra julefrokosten
- Gå ikke alene hjem langs vandet om natten – især ikke hvis du er beruset.
- Send heller ikke dine kammerater eller kollegaer alene afsted, hvis de er berusede.
- Aftal gerne på forhånd, hvem der følges ad hjem! Kvinder er generelt gode til at følges hjem fra byturen. Det skyldes flere årsager – men det er en god vane, der kan bidrage til at undgå drukneulykker, og kan vi få mændene – både de unge og de voksne – til at gøre det samme, er vi nået langt.
- Ser du en person i nærheden af en havnekaj i påvirket tilstand, så hjælp vedkommende væk fra vandet og gerne i en taxa hjem.
- Oplever du en person falde i havnen, så ring hurtigt 1-1-2 efter hjælp. Spring ikke selv i, men forsøg at berolige vedkommende, så den nødstedte kan få styr på sin vejrtrækning – det er vigtigt i vandet. Kast derudover en redningskrans eller andet flydende ud, som den nødstedte kan holde sig oppe med, og prøv at guide vedkommende hen til en redningsstige.
Foruden opfordringen til at holde sig fra havnekanten, når man har drukket, og at følge hinanden hjem, så ingen i påvirket tilstand færdes alene langs vandet, har ekspertgruppens anbefalinger fokus på indretning af havnemiljøet og tilgængeligheden af redningsudstyr. Fx handler det om ikke at have borde, bænke og andre objekter for tæt på vandet, og om at skærme af på særligt udsatte steder. Og når det sker, at folk alligevel falder i vandet, er det vigtigt, at der er muligheder for både at kunne redde sig selv op ved en redningsstige, og at eventuelle vidner kan hjælpe til – gerne i form af udstyr, der kan kastes ud til den nødstedte.
Flere forebyggende og livreddende foranstaltninger skal indtænkes i havneområderne
"Vores nationale druknestatistik viser, at antallet af drukneulykker i Danmark generelt har været faldende siden 2001. Men hver drukneulykke er en drukneulykke for meget, og vi har set et stigende antal drukneulykker i havne i de senere år. Netop havnemiljøerne omfatter i dag alt fra attraktive beboelsesområder over uddannelsesinstitutioner og kontorfaciliteter til rekreative områder. Der er i den grad skabt liv og aktivitet i de bynære havneområder," siger René Højer og fortsætter: "Desværre har man i udviklingen af havneområderne ikke altid haft tilstrækkeligt fokus eller nødvendig viden til at indtænke forebyggende og livreddende foranstaltninger. Men vi oplever flere nye spændende tiltag på det område, bl.a. i Aarhus, og vi håber, at de nye indsigter og guidelines fra ekspertgruppen kan bidrage til at indrette vores bynære havne og kanaler mere sikkert med flere gode løsninger, så vi forhåbentligt kan undgå flere alvorlige drukneulykker i fremtiden."
Borgerforslag om bedre havnesikkerhed
Tre forældre, der alle har mistet et barn i en drukneulykke, har fremstillet et borgerforslag, som opfordrer til at indføre lovgivning, der kræver systematiske risikovurderinger af danske havne. Målet er at skabe mere sikre og trygge havneområder, så flere drukneulykker kan forebygges. Borgerforslaget kræver 50.000 underskrifter for at blive behandlet af Folketinget. Indtil videre har det samlet godt 1.600 underskrifter.
Om ekspertgruppen for havnesikkerhed
- Ekspertgruppen blev nedsat i september 2022 af daværende transportminister Trine Bramsen som udløber af en konference om sikkerhed i de danske havne.
- Gruppen har haft til opgave at tilvejebringe viden om, hvordan drukneulykker i danske havne kan forebygges.
- Udover Transportministeriet består ekspertgruppen af: TrygFonden, Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed, Danske Beredskaber, Foreningen for Lystbådehavne i Danmark (FLID), Danske Havne, Kommunernes Landsforening, By og Havn, Rigspolitiet, Københavns Politi og Trafikstyrelsen.
- Download og læs ekspertgruppens nye anbefalinger her: Havnesikkerhed – Indsigter og nationale guidelines.