Søg støtte

Søg

elever i skole elever i skole

Nyhed -

Hverdagen for ordblinde handelsskoleelever kan blive endnu bedre

En ny undersøgelse blandt unge ordblinde handelsskoleelever belyser, hvad eleverne mener, er de største udfordringer, bl.a. fordomme hos andre og udfordringer med at bruge hjælpemidler.


Ordblindhed skal ikke begrænse unges muligheder for at tage en ungdomsuddannelse. Med det stærke budskab har Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) taget initiativ til en omfattende undersøgelse af unge ordblindes udfordringer som en del af projektet Ordvrider.

Mange ordblinde elever er usikre på deres rettigheder

Målet med analysen er at oplyse elever med ordblindhed om deres rettigheder og udstyre dem med viden om deres styrker, så de kan overvinde de udfordringer, ordblindheden medfører.

I 2022 afslørede en medlemsundersøgelse fra LH, at mange elever med ordblindhed ikke var oplyst om deres rettigheder og ikke modtog den nødvendige støtte, de havde krav på. Det blev startskuddet til projekt Ordvrider, som i foråret 2023 modtog fondsstøtte fra TrygFonden.
Gennem Ordvrider- projektet fik ordblinde HHX- og EUD/EUX-business elever undersøgt deres hverdag, udfordringer og behov. Analysen kiggede på, hvordan det er at være elev med ordblindhed på en handelsskole, hvordan det er at lave gruppearbejde, hvad eleverne selv synes, deres styrker er, hvordan elever med ordblindhed bruger deres hjælpemidler, samt hvilke fordomme om elever med ordblindhed der findes.

 

Snak med andre med ordblindhed om din ordblindhed, det er tit rart at kunne spejle sig i nogen.

 

Råd fra elev med ordblindhed til andre med ordblindhed

Hovedpunkterne fra Ordvrider-rapporten er:

1. Har jeg ordblindhed?

Mange unge føler en lettelse ved at få konstateret ordblindhed, da det forklarer deres læse- og skrivevanskeligheder. Andre fornægter diagnosen og har svært ved at tilpasse sig. Alle deler bekymringen om, hvad andre vil tænke om deres ordblindhed.

2. Ordblindhed påvirker elevernes skoledag på mange forskellige måder

57 procent af eleverne med ordblindhed mener, at deres ordblindhed påvirker deres skoledag betydeligt. Mens elever generelt ikke synes, at ordblindhed påvirker gruppearbejde, har det stor indflydelse på notetagning, læsning i klassen og evnen til at færdiggøre afleveringer inden for tidsrammerne. Mere end en tredjedel af eleverne med ordblindhed har svært ved at færdiggøre deres opgaver til tiden.

3. Brug af hjælpemidler


Hver tredje elev med ordblindhed bruger sjældent deres hjælpemidler. Mange elever mener, at programmerne ikke er gode nok, og eleverne har ikke tilstrækkelig viden om, hvordan de skal bruge hjælpeprogrammer. Alligevel bruger to tredjedele af eleverne deres hjælpemidler, og 22 procent bruger dem ofte eller altid.

4. Fordomme påvirker selvværdet

Elever med ordblindhed møder ofte fordomme som "du er dum" og beskyldninger om snyd, når de bruger hjælpemidler eller får ekstra tid til eksamen. 55 procent oplever fordomme, hvilket er lavere end tidligere undersøgelser, men disse fordomme påvirker stadig selvværdet og gør det sværere for eleverne at anerkende deres ordblindhed.

5. Styrker og ordblindhed

Elever med ordblindhed har svært ved at beskrive deres kompetencer og styrker. Når de gør det, fremhæver de kreative og innovative evner samt en stærk vilje til at kæmpe mod modgang. Ordblindhed har defineret dem som personer og påvirket deres styrker, med mange elever, der udvikler stærke mundtlige færdigheder for at kompensere for deres læsevanskeligheder.

Parat til uddannelse

TrygFonden arbejder med udfordringer, der har størst betydning for vores tryghed gennem hele livet. Ordvrider hører under børne- og unge kategorien, som har fokus på, at børn og unge skal kunne udfolde deres potentiale og leve et liv, hvor der er plads til dem. Trivsel er derfor et vigtigt fundament for TrygFonden at arbejde efter. Projektet arbejder efter delmålet ‘Parat til uddannelse’, som er en vigtig forudsætning for at få et godt udgangspunkt i livet. Her arbejder vi med målsætningen om, at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.