Udtalelserne stammer fra fokusgruppeinterviews med danske unge mellem 18-24 år og indgår i en ny kampagne fra Røgfri Fremtid. I dag bruger 36 pct. af de 15-29-årige i Danmark et nikotinprodukt enten dagligt eller lejlighedsvist – altså mere end hver tredje.
Mange har accepteret tobaksindustriens myter som sande
Ikke nok med, at de unge i hastigt stigende grad har taget tobaksindustriens nye røgfri produkter som snus (nikotinposer) og vapes (e-cigaretter) til sig. Mange har også overtaget tobaksindustriens myter om, at de nye nikotinprodukter er et godt alternativ til rygning og ikke for alvor er skadelige.
”Tobaksindustrien har spredt en fortælling blandt unge om, at nikotinprodukter er langt bedre end cigaretter. Men alt er bedre end at ryge, og disse produkter er ikke harmløse. Historien gentager sig: I rygningens storhedstid satte industrien filtre på, men undlod at fortælle, hvor skadelige cigaretterne stadig var,” siger projektchef for tobaksforebyggelse, Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.
Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse Kræftens Bekæmpelse.Men alt er bedre end at ryge, og disse produkter er ikke harmløse.
I den nye kampagne sætter partnerskabet Røgfri Fremtid, der blev etableret af Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden i 2017, fokus på tobaksindustriens metoder til at få særligt unge til at bruge røgfri nikotinprodukter. Kampagnen ”Er det dig eller tobaksindustrien der snakker” lanceres 29. oktober på Røgfri Fremtids sociale medier; Facebook, Instagram, YouTube og TikTok, bl.a. med to film instrueret af komikeren Martin Høgsted.
Branchen vil undgå forbud mod smag i snus
I disse uger behandles udmøntningen af den såkaldte forebyggelsesplan på Christiansborg. Planen, som regeringen samt SF, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alternativet står bag, har til formål at begrænse børn og unges brug af tobak, nikotin og alkohol.
Men en massiv lobbyindsats fra tobaks- og nikotinbranchen har allerede mundet ud i, at de kommende regler, der skal sætte en grænse for nikotinindholdet i snusposer, standardisere emballage, regulere udseende på cigaretter og nikotinposer samt tilladte typer af smage, er blevet rykket til tidligst at træde i kraft 1. april 2026.
Tobaksindustrien forsøger at påvirke den politiske proces
Samtidig presser bl.a. foreningen Nikotinbranchen hårdt på for at undgå et forbud mod smag i nikotinposer og for at hæve den foreslåede grænseværdi for nikotin på 9 mg pr. snuspose.
I det hele taget oplever man, at tobaksindustrien forsøger at påvirke og stresse den politiske proces med store mængder spørgsmål, høringssvar og jagt på ”fodfejl”.
”Tobaksindustrien arbejder aktivt på at modarbejde og forsinke den sundhedspolitik, der skal forhindre unge i at bruge tobak- og nikotinprodukter. Branchen har udset sig de unge som en ny guldgrube og kæmper med næb og kløer for at forhindre og opbløde regulering,” siger Niels Them Kjær fra Kræftens Bekæmpelse.
Nikotin øger børn og unges risiko for dårligt mentalt helbred
Forskning peger ellers på, at nikotin er skadeligt, især for netop de unge, hvor hjernen er under udvikling. Samtidig tyder det på, at nikotin øger børn og unges risiko for dårligt mentalt helbred og kan medføre eller forværre angst og depression. Det stærkt afhængighedsskabende giftstof kan også påvirke indlæring, koncentrationsevne og impulskontrol og øge risikoen for, at man eksperimenterer med andre rusmidler som cigaretter, hash og alkohol.
Derfor bør unge hverken ryge eller bruge røgfri nikotinprodukter, mener man hos TrygFonden.
”Vi er ikke født med et behov for at indtage et giftstof som nikotin. Behovet er skabt af kommercielle interesser. I TrygFonden arbejder vi for at begrænse tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter og for at skabe en kultur blandt unge, hvor nikotin og andre rusmidler ikke dominerer,” siger Ida Hagemann, projektchef i TrygFonden.
Om Røgfri Fremtid
Børn og unge skal ikke begynde at ryge. Det er vi mange, der er enige om. Alligevel begynder alt for mange unge at ryge hver dag - og det skal der laves om på. Derfor blev Røgfri Fremtid lanceret i 2017 af Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden. Vi arbejder for, at ingen børn og unge ryger i 2030, og at kun 5 pct. af de voksne gør det. Røgfri Fremtid er et partnerskab med mere end 300 virksomheder og organisationer, der bakker op om vores fælles mål og vision. På hver deres måde bidrager de til, at tobak ikke skal være en del af unges hverdag. Hverken i skolen, på arbejdet eller til fodbold.
Se mere om den aktuelle kampagne på
www.hvemsnakker.dk