Søg støtte

Søg

Barn øver sprog og leger med bil Barn øver sprog og leger med bil

Nyhed -

Tidlig sprogudvikling er afgørende for børns trivsel og muligheder i livet

Sprogstimulering, målrettet leg og samtale i barndommen kan være afgørende for børns sociale og faglige udvikling senere i livet. Den pædagogiske ramme ”Vi Lærer Sammen” bygger børns sprog op fra bunden, mindsker forskelle og viser markante positive resultater.


Voksen: ”Prøv at se i bogen. Der er et billede af en dreng, der er begejstret. Han er meget glad. Hvornår har du prøvet at være begejstret?”
Barn: ”Når jeg får gaver.”
Voksen: ”Ja, det kan jeg godt forstå. Nu er det også snart jul. Jeg bliver begejstret over, at vi snart skal julehygge sammen i børnehaven.”


Dialogen her er bare et lille eksempel på, hvordan børnene i Børnehuset Bøndergårdsvej i Esbjerg til daglig leger og taler med de ansatte efter nøje udviklede sproglege og veldokumenterede SNAK-strategier i sprogindsatsen ”Vi Lærer Sammen” (VLS). 

For som al anden læring bygges børns sprog op fra bunden. Et barn kan nemmere og hurtigere lære et nyt ord, hvis det relateres til et kendt ord. Det styrker også barnets fastholdelse af ordet, hvis det gentages flere gange og i forskellige sammenhænge. Så det er meget bevidst, at den voksne bruger både ’glad’ og ’begejstret’. Åbne spørgsmål med hv-ord, som fx hvornår, hvorfor og hvordan, betyder også, at barnet ikke bare kan svare ’ja’ eller ’nej’, men skal give et mere fyldigt svar – og dermed bruge flere ord.

Veldokumenteret indsats til gavn for børns sprog og læring

”Vi Lærer Sammen” er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet i samarbejde med pædagogiske medarbejdere fra danske kommuner. I lodtrækningsforsøg med over 15.000 børn i danske dagtilbud har VLS vist sig at have store og positive effekter på 0-6-årige børns sprog og udvikling, og forskningen viser, at indsatsen løfter alle børn uanset børnenes alder, køn, etnicitet og familiebaggrund. Og et barns sprogudvikling er vigtig:

”Børns tidlige sprog har stor betydning for deres trivsel, læring, udvikling og dannelse – og også for deres skolegang og uddannelsesmuligheder senere i livet. Men ikke alle børn har de samme muligheder for at lære og få stimuleret sproget i hjemmet, og derfor kan landets dagtilbud spille en vigtig rolle for at styrke børnenes trivsel og udvikling. Heldigvis ved vi, at både børn, forældre og pædagogisk personale kan lide at arbejde med materialerne i VLS,” fortæller professor Dorthe Bleses, der står i spidsen for forskergruppen ved TrygFondens Børneforskningscenter.

Ikke alle børn har de samme muligheder for at lære og få stimuleret sproget i hjemmet, og derfor kan landets dagtilbud spille en vigtig rolle for at styrke børnenes trivsel og udvikling.

Dorthe Bleses, professor ved TrygFondens Børneforskningscenter

Sådan gør du hverdagen sjov for dit barn med sproglege

Børn lærer sprog ved at høre sprog og ved at bruge det aktivt. Du kan styrke dit barns sprog gennem snak og leg. 

  • Stil åbne spørgsmål, der opfordrer dit barn til at bruge sproget, og giv god tid til at tænke og svare. 
  • Snak fx om, hvad I kommer forbi, når I kører eller går en tur.
  • Snak om farver, former (rund, firkantet, oval mv.), dyr, de forskellige dele af kroppen og meget mere.

Jo yngre barnet er, jo mere aktiv skal du selv være i samtalen fx ved både at stille spørgsmål og svare for barnet. Det lille barn lærer meget, selvom det ikke selv kan snakke endnu.

Få ideer til gode sproglege her: Sproglege til de 1-5-årige

Både daginstitutioner, skoler og forældre kan også få tips og tricks til at lege med sproget og styrke børns forudsætninger for læsning gennem leg gennem ”Alle ord tæller”-projektet, der er udviklet af DR, TrygFonden og en række samarbejdspartnere.

Prøv fx at lege med Børstes rim og remser.

Forskelle i kompetencer og trivsel begynder tidligt

Forskelle i kompetencer og trivsel hos børn begynder i følge forskning længe før første skoledag. Rent sprogligt er der ét års forskel mellem de 15 pct. svageste og de 15 pct. stærkeste børn ved udgangen af deres tid i vuggestuen, og frem mod skolestarten er den forskel øget til 2½ år, hvis ikke der bliver sat ind med en særlig indsats.

I de dagtilbud, som implementer ”Vi Lærer Sammen”, modtager det pædagogiske personale, ledere og kommunens forvaltning løbende kompetenceudvikling. Dagtilbuddene modtager materialekasser, der understøtter sjove og lærerige lege og samtaler med børnene. Med relativt simple midler er det altså muligt at styrke børns kompetencer og trivsel, så de får bedre forudsætninger for en god skolestart, en god skoletid og i det hele taget et godt liv.

Ny forskning skal skabe bedre muligheder for alle børn 

TrygFonden Børneforskningscenter har netop modtaget en ny donation fra TrygFonden på 11,2 mio. kr. til et nyt forskningsprojekt kaldet ”Styrket sprogvurdering”, hvor forskerne vil undersøge, hvordan vi bedst finder og styrker sproget hos børn, der er i risiko for dårlig trivsel og udvikling på grund af svage sprogkompetencer.

”Sproget er nøglen til både læring og trivsel og spiller en central rolle i at skabe et trygt liv. Derfor er det et vigtigt mål i TrygFondens strategi at styrke sproglig udvikling, især for de børn, der har mest brug for det,” siger Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef i TrygFonden.

Kommuner og dagtilbud fra hele landet inviteres til at deltage i det nye forskningsprojekt.

”Vi Lærer Sammen” – et veldokumenteret tilbud til alle dagtilbud

Evalueringer viser, at både børn, forældre og pædagogisk personale er glade for at arbejde med ”Vi Lærer Sammen”.

Læs mere om VLS, og hvad man som kommune/dagtilbud får ud af et partnerskab om VLS, her

Kender du et dagtilbud, der vil deltage i ”Styrket sprogvurdering”
Formålet med det nye forskningsprojekt er at undersøge, om det danske sprogvurderingsprogram kan styrkes ved at sprogvurdere alle treårige børn i dagtilbud og følge sprogvurderingen op med en systematisk sprogindsats med dokumenteret effekt. Samt om sprogvurderingen kan styrkes ud fra viden om, hvordan forskellige børnegruppers sprog udvikler sig, og hvilke faktorer der kan forudsige det enkelte barns sprogudvikling.
Læs mere om projektet her.

Har du spørgsmål?