Danske småbørn tilbringer mange timer uden for hjemmet, og derfor har det stor betydning for deres trivsel og udvikling, at de er i et dagtilbud med høj pædagogisk kvalitet. Det gælder ikke mindst børn i udsatte positioner, som kan have brug for en ekstra pædagogisk indsats tidligt i livet for at få samme muligheder som deres kammerater for at klare sig godt i skolen og i livet.
Det er baggrunden for forskningsprojektet ”Pædagogisk kvalitet i dagplejen (PKD)”, som undersøger, om man kan styrke den pædagogiske kvalitet i dagplejen med målbart positive effekter for alle børns sprog og socio-emotionelle udvikling ved at støtte dagplejerne i at arbejde systematisk og fokuseret med at skabe nære relationer og styrkende interaktioner med alle børn.
Forskningsprojektet blev gennemført i 2020-2022, og rapporten fokuserer på projektets resultater.
Rapporten er udarbejdet af Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet samt VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i december 2023.